Aká je detská kresba?
Začiatky detského výtvarného prejavu prichádzajú okolo 18. mesiaca. Najskôr ide len o línie, kostrbaté čiary. Takáto nová možnosť vytvoriť vlastnou rukou nejakú stopu, prináša dieťaťu radosť a uspokojenie.
Najmenšie deti by mali začínať na čo najväčšom podklade. Položte na zem baliaci papier, posaďte dieťatko naň a dajte mu do ruky základnú voskovku.
Farebnosť u detí je silne expresívna, zo začiatku môžu maľovať a kresliť iba s jednou farbou.
Okolo 1.roku
Dieťa okolo 1 roku zisťuje, že ceruzka, voskovka, alebo štetec s farbou zanechajú na podklade stopu. Spočiatku kreslí bodky, škvrny a neskôr línie. Vytvára si tak prvé skúsenosti a posúva sa vo vývoji vpred.
Okolo 2 rokov
Dvojročné dieťa zvláda čmáranice a obyčajný krúživý pohyb. Keď už drobec začína ovládať koordináciu oko-ruka a vedome vie chytiť ceruzku do ruky, začína kresliť kruhy.
Okolo 3 rokov
Začína kresliť kríž, kruh a spájať veľké čiary.
Ide o dôležitý míľnik, pretože schopnosť kresliť uzavreté tvary umožní zobraziť predmety a postavy, ktoré okolo seba vidí.
Z čmáraníc okolo 3. roku vznikajú hlavonožce. Teda hlava/ kruh/ s končatinami ako linkami. Bez krku a trupu, ten pridajú až neskôr. K hlavonožcovi potom pribudnú aj prvé detaili ako vlasy-čiary, kolmé ku kruhu.
Sú to izolované postavy, ktoré nie sú súčasťou nejakého deja, alebo priestoru, aj keď dieťa to tak vníma. Vidí svoje postavičky živé a konajúce.
Doporučujeme už zaobstarať Omaľovánky pre najmenších so špeciálnym povrchom, ktorý nedovolí presiahnuť línie. Vodové farby s dreveným štetcom a tiež gélové voskovky so žiarivými farbami a kvalitným pigmentom. Deti si určite obľúbia omaľovánky s vodovými farbami a štetcom so známymi rozprávkovými postavičkami Krtko, Šmolkovia aj Minnie.
Okolo 4 rokov
Okolo 4-5 roku sa k hlavonožcovi pridáva trup, znázornený ďalším kruhom, na ktorý opäť pridá dieťa postupne detaily ako gombíky.
Keď dieťa začne kresliť ľudí zo svojho okolia, najčastejšie bude držať maminu za ruku a oco bude najväčší na obrázku.
Dieťa už dokáže cielene spojiť viaceré objekty do jedného celku a vytvára z nich príbeh, kompozíciu. Dieťatko nakreslí maminu, ako ide na nákup, alebo auto, ktoré je na pretekoch.
Jemná motorika je tu veľmi dôležitá, pretože stupeň jej vývoja odzrkadľuje presnosť čiar.
Začíname ako pozorovatelia zisťovať rozdiely medzi kresbou chlapca a dievčaťa. Dievčatko kreslí domčeky a kvety a chlapci samozrejme autíčka.
Po dovŕšení 4. roku už dieťa nakreslí detaily ako hlava, oči, trup, ruky, nos a ústa.
4 ročné deti potešíte omaľovánkou s voskovkami Puzzle, kde si sami domaľujú svojich hrdinov podľa vlastnej fantázie.
My, rodičia, keď chceme aby sa detský mozog optimálne vyvíjal, nemali by sme zasahovať do procesu tvorenia. Namiesto podporenia kreativity, mu tento proces rušíme.
Vyštudovala som maľbu na Akadémií umení, od malička ma najviac bavilo kreslenie a maľovanie. Zachytenie videného, nie obkreslovanie z fotografií. Počas štúdií som pripravovala deti na talentové prijímacie skúšky na stredné školy. Preto Vám odporúčam, aby ste boli prítomní pri rozvoji Vášho dieťaťa, ale aby ste ho svojimi obsesiami, strachom a predstavou dokonalosti nezaťažovali. Vytvorme deťom priestor na vnímanie a objavenie krásy jeho sveta.
Little Fantasy